Kernemodul 1 i MIL studiet har tre tyngdepunkter: 1)
læringsteori, 2) online dialog som metode i samarbejde og læring og 3)
refleksion til egen arbejdspraksis.
I opgaven 1.2. skal bruges bloggen som
selvrefleksionsværktøj i egen praksis.....hmmm?!?
Hvor skal jeg begynde?
....maske som mange andre med en lille præsentation og
hvorfor begynder en læge lige netop på MIL studiet? Det vil forhåbentlig give
en solid baggrund for samarbejde og indsigt i min arbejdspraksis.
Jeg er lægeuddannet fra medicinsk universitet Heidelberg
i Tyskland. Under min uddannelse til speciallæge i anæstesi rejst jeg verden
rundt (Mexico, Tyskland og Storbritannien). Jeg har dermed oplevet forskellige
uddannelsessystemer, men alle var præget af tankpasser-pædagogik og mesterlære.
I dag er jeg selv uddannelsesansvarlig overlæge med den
"lille" udfordring at jeg arbejder på tværs af to matrikler. Det er
en funktion, jeg fik tildelt på gangen mellem to narkoser. Baggrunden var at
min kollega som tidligere varetog opgaven var rejst fra en dag til den anden og
det rygtes i afdelingen at jeg er "god til at oplære" de yngre. Jeg
følte altid at jeg mangler lidt pædagogisk baggrundsviden, selvom jeg
arbejdede hård for at få det med hjælp af vejlederkurser, projekter omkring
læringsstil, medlemskab i DSMU med deltagelse på deres arrangementer osv.
...Og selvfølgelig reflektere man i den funktion hvordan
var det dengang, da jeg var ny i faget. Hvad fik mig til at lære og læse
mest?
- mesterlære
- quizzer eller når det var på anden måde sjov
- simulatortræning
ad 1) især i introduktionsperioden bruges
meget vejleder som er som regel erfaren anæstesilæger og -sygeplejersker til
oplæring af de "unge"
ad 2) Mit speciale er kendetegnet, at vi er
formidler mellem "hjernen (intern medicin) og hænder (kirurgi)".
Vores viden skal derfor være bredt, tværfagligt og up-to-date. PowerPoints er
fint nok, men...
ad 3) Mit speciale er kendetegnet af 95 % rutine og 5 %
nødstilfælde. I disse situationer skal bar ageres og her har man god erfaringer
med simulatortræning.
Derfor begyndte jeg allerede for en del år tilbage at
tænke over hvordan kan vi gøre det bedre og måske også mere effektive og
billigere mha web 2.0, fordi lige netop mesterlære og simulatortræning er dyre
løsninger!
Hvordan og dermed hvad jeg kunne tænke mig at lære i MIL
studiet, kommer så i det næste indlæg!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar