mandag den 7. oktober 2013

Hvem er jeg?


Kernemodul 1 i MIL studiet har tre tyngdepunkter: 1) læringsteori, 2) online dialog som metode i samarbejde og læring og 3) refleksion til egen arbejdspraksis.
I opgaven 1.2. skal bruges bloggen som selvrefleksionsværktøj i egen praksis.....hmmm?!?

Hvor skal jeg begynde?
....maske som mange andre med en lille præsentation og hvorfor begynder en læge lige netop på MIL studiet? Det vil forhåbentlig give en solid baggrund for samarbejde og indsigt i min arbejdspraksis.

Jeg er lægeuddannet fra medicinsk universitet Heidelberg i Tyskland. Under min uddannelse til speciallæge i anæstesi rejst jeg verden rundt (Mexico, Tyskland og Storbritannien). Jeg har dermed oplevet forskellige uddannelsessystemer, men alle var præget af tankpasser-pædagogik og mesterlære.

I dag er jeg selv uddannelsesansvarlig overlæge med den "lille" udfordring at jeg arbejder på tværs af to matrikler. Det er en funktion, jeg fik tildelt på gangen mellem to narkoser. Baggrunden var at min kollega som tidligere varetog opgaven var rejst fra en dag til den anden og det rygtes i afdelingen at jeg er "god til at oplære" de yngre. Jeg følte altid at jeg mangler lidt pædagogisk baggrundsviden, selvom jeg arbejdede hård for at få det med hjælp af vejlederkurser, projekter omkring læringsstil, medlemskab i DSMU med deltagelse på deres arrangementer osv.

...Og selvfølgelig reflektere man i den funktion hvordan var det dengang, da jeg var ny i faget. Hvad fik mig til at lære og læse mest? 

  1. mesterlære
  2. quizzer eller når det var på anden måde sjov
  3. simulatortræning




ad 1) især i introduktionsperioden bruges meget vejleder som er som regel erfaren anæstesilæger og -sygeplejersker til oplæring af de "unge"

ad 2) Mit speciale er kendetegnet, at vi er formidler mellem "hjernen (intern medicin) og hænder (kirurgi)". Vores viden skal derfor være bredt, tværfagligt og up-to-date. PowerPoints er fint nok, men...  

ad 3) Mit speciale er kendetegnet af 95 % rutine og 5 % nødstilfælde. I disse situationer skal bar ageres og her har man god erfaringer med simulatortræning.

Derfor begyndte jeg allerede for en del år tilbage at tænke over hvordan kan vi gøre det bedre og måske  også mere effektive og billigere mha web 2.0, fordi lige netop mesterlære og simulatortræning er dyre løsninger!

Hvordan og dermed hvad jeg kunne tænke mig at lære i MIL studiet, kommer så i det næste indlæg!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar