torsdag den 10. oktober 2013

Fremtidsvisioner


Lørdag aften sidste uge havde jeg vagt på lægebil og kom til at være sammen med paramediciner på falkstationen. Fjernsyn var tændt og selvfølgelig lørdag aften: et fodboldspil! Jeg kiggede ind og rigtig München mod Dortmund. 

Det kender jeg fra mit barndom og jeg tænkte bar -oh! Ok - ingen hyggesnak i dag, jeg kan arbejde lidt. 

Indtil jeg opdagede at spillet var virtual world! Figurener dvs ansigter, navner, bevægelser var virkelig realistisk. 
....og så kørt tankerne løbsk: hvad for en uddannelsespotential! Hvad for nogen muligheder hvis man kunne tilbyder realistisk simulatortræning på den måde! Det må være  innovation i Darsøs forstand (Darsø, Innovationspædagogik, 2012, s. 13)

Jeg begyndte at undersøge lidt nærmer hvad findes der allerede på nettet og fandt så også på Youtube nogen projekter, hvor man kan se potentiale. Her er et eksempel: 





På Stanford University er man i gang med udvikler simulatorteamtraining online i virtual world med success (William LeRoy Heinrichs et al., Simulation for Team Training and Assessment: Case Studies of Online Training with Virtual Worlds, World J Surg 03/2008; 32(2): 161 - 70)

Simulatortræning er ligsom i pilotuddannelse et meget vigtig delelement i mit speciale for at lære effektiv behandling af kritisk syge patienter. Det forgå tit i teams og er dermed dyr og kræver planlægning for at alle er sammen sted på sammen tidspunkt. Derfor gennemføres træningen mindre hyppigt end man kunne ønske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar